Komet Club Rouleur

Komet Club Rouleur

Nordisk rambyggarhelg i Hölen

MedlemmarPosted by Johan Pettersson Wed, November 09, 2011 21:31:22

6:00 gick bilen mot norska byn Hölen för en intensiv helg fylld med stål och acetylen.

Anders, Patrik och Johan skulle på en rambyggarhelg hos Thruls med vännerna Dag och Rasmus.


Thruls driver Johnsen Frameworks och gör helt fantastiska cyklar, några av dessa fanns att skåda på Göteborgs Cykelfestivalutställning 2011. Han kan eventuellt ha en av nordens mest välförsedda cykelbyggarverkstäder. Det luktade stordåd lång väg.


Det snackades lödteknik, ramjiggar och cykelgeometri, filades, löddes och svetsades om vartannat. Ramar blev till, gaffeländar löddes, rör kapades etc.


Thruls kan vara en av de mest generösa personer jag någonsin träffat både vad gäller sitt hem, sin verkstad och sin kunskap.


Här finns lite fler bilder från helgen:

http://www.flickr.com/photos/planetjohnsen/


/Johan

  • Comments(4)//club.kometbicycles.se/#post497

SWAP MEET

MedlemmarPosted by Otto Mon, September 05, 2011 22:15:13


  • Comments(3)//club.kometbicycles.se/#post492

158"er

MedlemmarPosted by Hans Fri, August 26, 2011 16:58:01
29"ers blir snart vardagshöjer, i Sverige iaf. Snö-cyklar ala Pugsley är mesiga. 36"er? Ha. Även denna kan nu blir helt utklassad av oss i Göteborg, som har nu tagit leverans av världens största däck, 158" för att vara exakt.


Nu är det bara att sätta igång och bygger en ram, Patrik och Johan (Columbus kan väl leverera SL-rör i 8m längder?) , och Anders får ekrar upp ett par Phil-nav.

  • Comments(3)//club.kometbicycles.se/#post491

Senaste nytt från Godspeed-fabriken, Godspeed parts

MedlemmarPosted by Johan Pettersson Wed, August 10, 2011 22:12:11

Spakmanövrerad framväxel?! Japp. proptotyp 1.0

Tanken är att löda fast den i ramen, eller varför inte limma i din kolfiberram. Vikt: obetydlig.

Kanske snart i en veloformaffär nära dig.


/Johan

  • Comments(4)//club.kometbicycles.se/#post489

Mer bilder från Vandalorumutflykten

MedlemmarPosted by Helena Sat, April 30, 2011 16:29:00

Här kommer fler bilder från Vandalorumutflykten. Foto Peter Hagman

  • Comments(0)//club.kometbicycles.se/#post487

Söndagsutflykt till Vandalorum

MedlemmarPosted by Helena Mon, April 18, 2011 12:26:37
Det blev en alldeles särdeles mysig söndagsutflykt med IFKbussen till Vandalorum i Värnamo. Soligt vårväder, goda mackor och en liten öl på det gjorde att till och med Tranemo såg ut som ett ställe som man ville bo på.
Museets chef Sune Nordgren hälsade särskilt cykelentusiasterna från Göteborg välkomna. Det var intressant, i synnerhet som vi snart ska bygga en egen cykelutställning under cykelfestivalen. Här ser vi delar av utställningsgruppen ett allvarligt samtal.

  • Comments(1)//club.kometbicycles.se/#post486

Paul Smith

MedlemmarPosted by Job Wed, March 23, 2011 18:41:58
Fin bok.
http://www.guardian.co.uk/environment/bike-blog/gallery/2011/mar/23/cyclepedia-tour-of-iconic-bicycle-designs

  • Comments(0)//club.kometbicycles.se/#post482

Mer gamla nyheter!

MedlemmarPosted by Peter Boman Mon, February 21, 2011 17:26:54

Starter i stormhatt! En start vid tävlingar 1900 - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925


Senaste rapporten från arkiven lämnade oss lite hängande. Varför försvann velodromen vid Gamla Ullevi? Och vad försegick egentligen där? Som tur är så finns det en del ytterligare svar att finna om man nagelfar de dokument som finns att tillgå. Förutom den tidigare refererade "Göteborgs Velociped-Klubbs Hanbok (1900)" finns också "Göteborgs Idrottsförbund - Minnesskrift (1925)" i stadsarkivets gömmor. Det är dags att räta ut några frågetecken.


Old school mosh pit. Livligt publikintresse vid velocipedtävlingar 1897 - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925


Om vi börjar med den sista frågan först: Under glansperioden 1896-1904 var aktiviteten på velodromen febril. Ett antal större tävlingar med internationell status hölls under vår och höst och under sommaren var det "point-tävlingar" (Jämför med dagens Omnium serier) varje vecka. I "Göteborgs Velociped-Klubbs Hanbok (1900)" beskrivs mängder av tävlingar och vandringspriser. Kolla här:

Kavalkad över goa cykelhjältar. Innehavare av klubbens Vandringspriser 1900 - Ur Göteborgs Velociped-Klubbs - Handbok 1900.

Cykelsport verkar ha varit en stror grej i göteborg: "Säsongens höjdpnkt var internationella tvådagarstävlingarna i september, vilken mången gång väckte kolossalt intresse. Härtill bidrog understundom att man vid dessa tvådagars fester förlade lördagens tävlingar till kvällen. Då hade man hela idrottsplatsen illuminerad med kulörta lyktor, som omväxling med de allvarliga tävlingarna hande man åtskilliga skämt och karnevalstricks inlagda ,med kostymerade velocipedryttare o.dyl. varigenom dessa tävlingar mången gång artade sig till verkligafolkfester" - [Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925, s 35].

Och det var inte bara intresset för tävlingar som var på topp. En hel del mer sociala verksamheter i och omkring idrottsplatsen finns beskrivna i skrifterna.

Torsdagsrunda (?) - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925

1904 har körbanan på velodromen förfallit samtidigt som intresset svalnar för cykel som publiksport i Göteborg. Vad som är orsak och verkan här är otydligt. Redan 1904 bestämmer man sig för att renovera banan och påbörjar också arbetet. Men klubben klarar inte av att dra in de medel som krävs varför arbetet avstannar. (Tittar man på siffrorna i 1897-1900 års kassaberättelse så ser man att utgifter och inkomster redan från starten inte rikrigt går ihop. Idrottsplatsen lånar pengar från GVKs klubbkassa för att få siffrorna svarta). Under några år är banan inte körbar och "kappryttarna" tvingas träna i slottskogen. Detta till trots tar klubben hem ett flerta svenska mästerskaps titlar under denna period. 1907 lyckas GVKs starke man, Tor Törnsten, säkra finansieringen av renoveringen. Banan omdanas helt: Beläggningen är cement och de tidigare 15 gradiga kurvorna får hela 40 graders lutning. 1909 är man igång med internationella tävlingar igen.


40 graders lutning i kurvorna! - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925

Men sporten har i renoverings-glappet tappat mycket av publikitresset till förmån för fotboll, som är på stark frammarsch. Under perioden har också GVK fungerat som "moder-organisation" för det nystartade Göteborgs Idrottsförbund. I bildandet av denna tvär-idrottsliga organisation agerade GVK och idrottsplatsen modell. Flera av de framträdande personerna i GVK blev centralfigurer i GIF. Kanske tappade man därför fokuset på velodromen och cykelsport. 1916 var tiden definitivt ute och idrottsplatsen med velodromen revs helt till förmån för Ullevi - en renodlad fotbollsarena.

Om nån vill kika närmre på källmaterialet så har jag lagt upp det som PDF här:

https://docs.google.com/leaf?id=0BxZ34ehypKToYjVlNTA3ZjctY2EwZS00NjQ0LThkZjAtOTVhNmZiYTNlMmVi&hl=sv

(Materialet är lite konstigt uppsplittat. Det beror på att på statsarkivet kan man bara få material uppkopierat av personalen, varför jag skippat vissa partier som innehöll fotbollsresultat, klubbmatrikel och dylikt. Det gäller att plocka ut det gottaste när vaje kopia kostar 2kr :) )



  • Comments(2)//club.kometbicycles.se/#post480
Next »