Komet Club Rouleur

Komet Club Rouleur

Velodrom i Göteborg? - Old news!

MedlemmarPosted by Peter Boman Sun, February 06, 2011 20:22:48

I årets verksamhetsplan finns raden: "Under verksamhetsåret 2011 vill vi återuppta engagemanget för en velodrom i Göteborg" Det är lätt att tro att vi är pionjärer som går i bräschen för bancykling här i staden.


Bild från stadsmuseets bildarkiv från tävling sommaren 1902

Men om man rotar lite i stadens arkiv, finner man att farfars farfar var mer hundra år före oss. Vid ett extra sammanträde 20 juni 1895 bestämde, inte funderade på, Göteborgs Velociped-Klubb att de skulle anskaffa en velocipedbana. Två år senare invigdes banan på Tegelbruksängen, där idag (Nya) Gamla Ullevi står. Faktiskt är det så att Gamla Ullevi ÄR den velocipedbanan. Mer om detta senare.


Översiktsbild på banan ur GVKs Handbok 1900

1897 står alltså banan klar. En kvarts engelsk mil, 402.25 meter, belagd med tjärbegjutet Ceres-grus, i likhet med banan vid Charlottenburg, Berlin. Banan är 6 meter bred och lutar 15 grader i kurvorna. Figge Blidberg heter ingenjören som ritat det hela. Innerplanen blir skriskobana på vintern. På området finns läktare för 600 personer, klubbhus, konditori, herr- och damtoaletter, specifik plats för cykelutbildning, elektrisk belysning och rikstelefon är indragen. Kort sagt: En hypermodern arena.


Ritning på idrottsplatsen ur GVKs Handbok 1900

Kostnaden för hela kalaset är 28 000 kronor. I dagens penningvärde motsvarar det ungefär 1.5 miljoner kronor (Enligt KPI).


Blades of glory! Vinter på banan, ur GVKs Handbok 1900

Under åren som följer börjar andra klubbar nyttja idrotsplatsen: Skridskoföreningen Norden, Tennisklubben GTK (?) och ironiskt nog en soldatförening som spelar lite fotboll, embryot till IFK Göteborg. Ända fram till 1910 är cykling huvudaktiviteten på idrottsanläggningen, följt av skridsko och tennis. Årsskifterna innehåller resultatlistor från mängder med tävlingar och beskriver åtminstone fem olika vandringspriser som delas ut varje år. Vad som händer sedan är inte riktigt klart, men effekten är att fotbollsklubben tar kommandot. 1914 "rivs" banan och idrottsanläggningen blir en fotbollsarena: Ullevi.


Även om vissa kommer hävda att det var en parantes i stadens idrottshitsoria, så kvarstår faktum: Under ett tjugotal år var den största arenan och antagligen des största publiksporten här i Göteborg bancykling. Det är svårt att tänka sig att det skall bli så igen med rådande fotbolls och hockey hegemoni, men nog finns det en historia att luta sig mot när man hävdar att en velodrom i Göteborg kanske inte vore så dumt.


GVK var också bra på att dra in spons. Framsida, GVKs Handbok 1900

Allt detta (ja, förutom det sista), om mer därtill, kan man läsa i "Göteborgs Velociped-Klubbs Handbok" från 1900. Omslag och sidorna 26-30 som beskriver banan och idrottsplatsen finns här:

http://www.flickr.com/photos/peterboman/5421773834/in/set-72157625988777426/

Gutår!

  • Comments(7)//club.kometbicycles.se/#post479