Komet Club Rouleur

Komet Club Rouleur

Mer gamla nyheter!

MedlemmarPosted by Peter Boman Mon, February 21, 2011 17:26:54

Starter i stormhatt! En start vid tävlingar 1900 - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925


Senaste rapporten från arkiven lämnade oss lite hängande. Varför försvann velodromen vid Gamla Ullevi? Och vad försegick egentligen där? Som tur är så finns det en del ytterligare svar att finna om man nagelfar de dokument som finns att tillgå. Förutom den tidigare refererade "Göteborgs Velociped-Klubbs Hanbok (1900)" finns också "Göteborgs Idrottsförbund - Minnesskrift (1925)" i stadsarkivets gömmor. Det är dags att räta ut några frågetecken.


Old school mosh pit. Livligt publikintresse vid velocipedtävlingar 1897 - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925


Om vi börjar med den sista frågan först: Under glansperioden 1896-1904 var aktiviteten på velodromen febril. Ett antal större tävlingar med internationell status hölls under vår och höst och under sommaren var det "point-tävlingar" (Jämför med dagens Omnium serier) varje vecka. I "Göteborgs Velociped-Klubbs Hanbok (1900)" beskrivs mängder av tävlingar och vandringspriser. Kolla här:

Kavalkad över goa cykelhjältar. Innehavare av klubbens Vandringspriser 1900 - Ur Göteborgs Velociped-Klubbs - Handbok 1900.

Cykelsport verkar ha varit en stror grej i göteborg: "Säsongens höjdpnkt var internationella tvådagarstävlingarna i september, vilken mången gång väckte kolossalt intresse. Härtill bidrog understundom att man vid dessa tvådagars fester förlade lördagens tävlingar till kvällen. Då hade man hela idrottsplatsen illuminerad med kulörta lyktor, som omväxling med de allvarliga tävlingarna hande man åtskilliga skämt och karnevalstricks inlagda ,med kostymerade velocipedryttare o.dyl. varigenom dessa tävlingar mången gång artade sig till verkligafolkfester" - [Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925, s 35].

Och det var inte bara intresset för tävlingar som var på topp. En hel del mer sociala verksamheter i och omkring idrottsplatsen finns beskrivna i skrifterna.

Torsdagsrunda (?) - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925

1904 har körbanan på velodromen förfallit samtidigt som intresset svalnar för cykel som publiksport i Göteborg. Vad som är orsak och verkan här är otydligt. Redan 1904 bestämmer man sig för att renovera banan och påbörjar också arbetet. Men klubben klarar inte av att dra in de medel som krävs varför arbetet avstannar. (Tittar man på siffrorna i 1897-1900 års kassaberättelse så ser man att utgifter och inkomster redan från starten inte rikrigt går ihop. Idrottsplatsen lånar pengar från GVKs klubbkassa för att få siffrorna svarta). Under några år är banan inte körbar och "kappryttarna" tvingas träna i slottskogen. Detta till trots tar klubben hem ett flerta svenska mästerskaps titlar under denna period. 1907 lyckas GVKs starke man, Tor Törnsten, säkra finansieringen av renoveringen. Banan omdanas helt: Beläggningen är cement och de tidigare 15 gradiga kurvorna får hela 40 graders lutning. 1909 är man igång med internationella tävlingar igen.


40 graders lutning i kurvorna! - Ur Göteborgs Idrottsförbund - Minnesbok 1925

Men sporten har i renoverings-glappet tappat mycket av publikitresset till förmån för fotboll, som är på stark frammarsch. Under perioden har också GVK fungerat som "moder-organisation" för det nystartade Göteborgs Idrottsförbund. I bildandet av denna tvär-idrottsliga organisation agerade GVK och idrottsplatsen modell. Flera av de framträdande personerna i GVK blev centralfigurer i GIF. Kanske tappade man därför fokuset på velodromen och cykelsport. 1916 var tiden definitivt ute och idrottsplatsen med velodromen revs helt till förmån för Ullevi - en renodlad fotbollsarena.

Om nån vill kika närmre på källmaterialet så har jag lagt upp det som PDF här:

https://docs.google.com/leaf?id=0BxZ34ehypKToYjVlNTA3ZjctY2EwZS00NjQ0LThkZjAtOTVhNmZiYTNlMmVi&hl=sv

(Materialet är lite konstigt uppsplittat. Det beror på att på statsarkivet kan man bara få material uppkopierat av personalen, varför jag skippat vissa partier som innehöll fotbollsresultat, klubbmatrikel och dylikt. Det gäller att plocka ut det gottaste när vaje kopia kostar 2kr :) )



  • Comments(2)//club.kometbicycles.se/#post480

Velodrom i Göteborg? - Old news!

MedlemmarPosted by Peter Boman Sun, February 06, 2011 20:22:48

I årets verksamhetsplan finns raden: "Under verksamhetsåret 2011 vill vi återuppta engagemanget för en velodrom i Göteborg" Det är lätt att tro att vi är pionjärer som går i bräschen för bancykling här i staden.


Bild från stadsmuseets bildarkiv från tävling sommaren 1902

Men om man rotar lite i stadens arkiv, finner man att farfars farfar var mer hundra år före oss. Vid ett extra sammanträde 20 juni 1895 bestämde, inte funderade på, Göteborgs Velociped-Klubb att de skulle anskaffa en velocipedbana. Två år senare invigdes banan på Tegelbruksängen, där idag (Nya) Gamla Ullevi står. Faktiskt är det så att Gamla Ullevi ÄR den velocipedbanan. Mer om detta senare.


Översiktsbild på banan ur GVKs Handbok 1900

1897 står alltså banan klar. En kvarts engelsk mil, 402.25 meter, belagd med tjärbegjutet Ceres-grus, i likhet med banan vid Charlottenburg, Berlin. Banan är 6 meter bred och lutar 15 grader i kurvorna. Figge Blidberg heter ingenjören som ritat det hela. Innerplanen blir skriskobana på vintern. På området finns läktare för 600 personer, klubbhus, konditori, herr- och damtoaletter, specifik plats för cykelutbildning, elektrisk belysning och rikstelefon är indragen. Kort sagt: En hypermodern arena.


Ritning på idrottsplatsen ur GVKs Handbok 1900

Kostnaden för hela kalaset är 28 000 kronor. I dagens penningvärde motsvarar det ungefär 1.5 miljoner kronor (Enligt KPI).


Blades of glory! Vinter på banan, ur GVKs Handbok 1900

Under åren som följer börjar andra klubbar nyttja idrotsplatsen: Skridskoföreningen Norden, Tennisklubben GTK (?) och ironiskt nog en soldatförening som spelar lite fotboll, embryot till IFK Göteborg. Ända fram till 1910 är cykling huvudaktiviteten på idrottsanläggningen, följt av skridsko och tennis. Årsskifterna innehåller resultatlistor från mängder med tävlingar och beskriver åtminstone fem olika vandringspriser som delas ut varje år. Vad som händer sedan är inte riktigt klart, men effekten är att fotbollsklubben tar kommandot. 1914 "rivs" banan och idrottsanläggningen blir en fotbollsarena: Ullevi.


Även om vissa kommer hävda att det var en parantes i stadens idrottshitsoria, så kvarstår faktum: Under ett tjugotal år var den största arenan och antagligen des största publiksporten här i Göteborg bancykling. Det är svårt att tänka sig att det skall bli så igen med rådande fotbolls och hockey hegemoni, men nog finns det en historia att luta sig mot när man hävdar att en velodrom i Göteborg kanske inte vore så dumt.


GVK var också bra på att dra in spons. Framsida, GVKs Handbok 1900

Allt detta (ja, förutom det sista), om mer därtill, kan man läsa i "Göteborgs Velociped-Klubbs Handbok" från 1900. Omslag och sidorna 26-30 som beskriver banan och idrottsplatsen finns här:

http://www.flickr.com/photos/peterboman/5421773834/in/set-72157625988777426/

Gutår!

  • Comments(7)//club.kometbicycles.se/#post479

Song of the Titan

CykelturerPosted by Peter Boman Fri, November 12, 2010 20:20:02

Tänkte bara dela ett fint cykelögonblick. Var och köpte en ram i Mölndal efter jobbet idag. Tog cykeln dit och efter avslutad affär packade jag ramen i min väska. Tog vägen över Järnbrott hem till Majorna. Kvällen var blöt och kulen. På cykelvägarna var jag ensam. Jag ville inte köra fort eller i trafik med min last på ryggen.

Strax efter Åby märkte jag hur mjuka toner följde mej. Det var fartvinden som spelade i de öppna stryr- och sadel rören. När jag rörde mej lite i sadeln växlade tonerna. Sadelröret spelade en lite dovare djupare melodi, medans styrröret gav ljusa, spröda toner.


Ibland är det fint att cykla...

  • Comments(2)//club.kometbicycles.se/#post469

Cykelmester

CykelturerPosted by Peter Boman Thu, August 05, 2010 15:04:29

Runt 30 mil väldigt blandad cykling sen i måndags då jag har dagana för mej själv när Louise jobbar. Regn och blåst idag. Bjuder därför på lite blandad bildkompott med cykeltema.

Ok Inte Alp d'Huez, men långt från alla svenska vägar kommer med stigningsangivelse i procent. Fryksdalshöjden kräver viss respekt.

Ansiktsbehandling - the värmländsk gruswäg way. Sommarvägsidyllen förvandlas snabbt till CX-inferno vid regn.

Crosshjulen på. Två genomslagspunkteringar på lika många kilometer första dagen har satt sina spår. Nysladdade grusvägar är lömska.

Kvällssol, äppelträd och nytvättade cykelbyxor på tork inför morgondagen. Good times...

  • Comments(0)//club.kometbicycles.se/#post448

Baroudeur utan klunga...

CykelturerPosted by Peter Boman Sun, July 11, 2010 19:46:25
Starting-tajm

Utbrytningsförsöket startade precis innan nio från Kusttorget. Jag gick på hårt mot Kungälv enligt plan.
Le Route

Om jag kunde hålla 30km/h i snitt så skulle jag kunna hålla den imaginära klungan bakom mej. Varmt, solsken och lätt sidvind fick benen att kännas hur bra som helst. Lite navigations trassel i Kungälv, Stenungsund (-Hur fan kommer man på cykelbanan över Tjörnbron?) och Vindön till trots nådde jag Henån på två och en halv timme med 32km/h i snitt.
10 minuters nogger-paus "på Henåa" som fotografen upplyste mig om att det heter, samtidigt som han tog bilden

Efter Henån brakade jag vidare norrut. Det blev lite backigare och mitt i ingenstans åkte jag förbi ett fält där folkparks-spektaklet Digiloo skulle köras under kvällen. Som ett enormt rymdskepp låg den uppbyggda scenen ute på en enslig åker.

I Munkedal blev det matstopp. Korv och mosbricka och dagens andra påfyllning av vattenflaskorna.

Vägen västerut från Munkedal ända till Kville strax innan Fjällbacka var motig. Moset var bara ballast och hade ännu inte förvandlats till energi. Motvind var det också. Jag fick kämpa för att hålla mig över 25km/h. Nymonterade styrväskan innehöll dock lite ditt och datt som piggade upp.
Lätt packning. Bara det viktigaste. Notera badbyxorna.

När jag svängde in på vägen mot Tanumshede och äntligen fick vinden i sidan så fick jag fart på påkarna och snittet som stadigt gått nedåt vände uppåt.
Kortpaus strax innan Tanumshede pga insekt i hjälmen

Jag tänkte pausa i Tanumshede men allt rullade på så fint att jag bestämde mig för att köra hela vägen till Västbacken. Sista biten blev backig igen och jag fick bita ihop för att hålla farten uppe. Höll på att vurpa på rullgrus i absolut sista svängen innan målgång.

Framme i Västbacken och kamraten Simons stuga

Jag klarade utbrytningen och höll hittepåklungan stången. 172.5km (1282 höjdmeter) på 5:41 rullande (6:33 total tid) med ett rullsnitt på 30.3km/h känns som en bra solokörning. Vive le baroudeur!

  • Comments(0)//club.kometbicycles.se/#post441

Torsdagsrunda 2010.06.24

CykelturerPosted by Peter Boman Mon, June 21, 2010 14:44:58

Då var det dags igen. Dagen innan midsommar; En lugn, kort runda med riktning havet. Ingen kommer vara utschasad på midsommarafton på grund av torsdagsrundan.

Som vanligt på torsdagar kommer det att bli det samtalstempo och vätskestopp, men medtag egen dryck då vi kan komma att röra oss i utmarkerna där krogarna lyser med sin frånvaro. Vi kommer dock köra på asfalt denna tur.

Blomsterkrans på hjälmen eller fiol i sadelväskan ger extra poäng.

Flyer i större format:

http://www.flickr.com/photos/peterboman/4720917796/sizes/o/

  • Comments(0)//club.kometbicycles.se/#post434

Till Frösakull - Rapport från fronten

CykelturerPosted by Peter Boman Sun, June 20, 2010 19:05:13

14 rouleurer samlades på en blöt och öde Tredje Långgata klockan 07:30 för att försvara KCR's heder. Trots en hel del justering och ompackning på grund av det inte schemalagda regnandet kom vi i väg prick klockan 8:00. Telefonen gav besked att Pista Malmö gjort likadant.

Vi rullade gemensamt längs Möndals/Göteborgsvägen i ihållande regn men med humöret på topp. (Det skulle visa sig att regnet skulle komma att hålla i sig till efter Falkenberg. Detta förklarar till viss del avsaknade av bilder på oss cyklande. Det var helt enkelt för blött)

Snart delades fältet upp i två grupper: En snabb och en lite snabbare. Gruppernas ordning kastades om pga av en punktering i Lindome och "återställdes" inte förrän efter Kungsbacka. På grund av skribentens klungtillhörighet kommer skildringen härifrån främst beröra det vi kan kalla (utan nån som helst värdering) grupp A.

Trots regnet trummade tätgruppen på med rikning Varberg. En lätt men skön medvind gjorde regnet nästan trevligt och snittfarten låg en bra bit över 30. I höjd med Åsa fick vi tillskott i klungan av en hjälpryttare från Pedalsmurfen SK (Aka: Christer Boman eller helt enkelt farsan!). Stärkta trampade vi på längs den i detta parti ganska tråkiga gamla E6:an.

Vid Tångaberg var olyckan framme. Efter lite stopp/strul i klungan gick jag på ett bakhjul, sen i backen och tog med mej Mikael S (trots tappert bunny-hop försök) i fallet. Som tur var var trafiken just vid krashen inte tät och vi klarade oss, om inte oskadda, så åtminstonne i sånt skick att vi kunde fortsätta.

Mina växelvajrar bestämde dig dock för att explodera i krashen, varför resten av sträckan till Frösakull fick köras single-speed.

Vi kom iväg igen och stannade på Statoil i Varberg för att fylla på kaffe och kalorier. Precis när vi gav oss iväg hann vi se en skymt av de efterföljande rouleurena.

Varberg - Falkenberg gick i bra tempo trots ett punkterings-stopp. Efter Falkenberg drogs tempot upp lite och i höjd med Laxbutiken delade sig tätgruppen två. Vi såg till att vara fem som tog sig an de sista milen mot målet i Frösakull.

Klockan 13:40 rullade de första fem KCR:arna in på Klittervägen 34. Där mötte familjen Stoops och den sjukt trevliga stugan som Michael K hade ordnat. Det var inte många minuter senare som resten av tätklungan kom på plats.

5:45 och 14.9 mil tyckte min cykeldator. Vi stod stilla (punktering, paus, krasch...) i 70 minuter och hade sålunda en rullande tid på 4:35 med dryga 32km/h i rullsnitt.

Ungefär två timmar senare anlände resten av KCR. Lite andra vägval men en lika trevlig tur (som jag säkert tror någon kommer att fylla i detaljerna kring) hade de haft. I samma veva dök Pista Malmös följebil (Ska inte den vara sist?) upp.

Statusen var att de också hade haft regn och krascher men ångade på mot Frösakull. Till sist så dök upp på vägen utanför stugan.

Utpustande, öldrickande och allmänt socialiserande tog nästan genast vid...

Bra dag. Bra kört. Bra arrangemang...Förbannat BRA helt enkelt.

  • Comments(5)//club.kometbicycles.se/#post433

Rektaard

CykelturerPosted by Peter Boman Sun, June 06, 2010 22:39:07
Hemliga polisen var åter ute och rekognoserade på självaste nationaldagen.
En inte alls arrangerad bild som visar hur arbetet går till

Dagen var en blandning av grusade (hehe) förhoppningar och nya idéer
Ibland blir det inte riktigt som man tänkt...

Fika, en hel del bilande och en tidigt start på cross-säsongen kan väl sammanfatta dagen.
Bartek visar hur det kan komma att se ut i september.

  • Comments(1)//club.kometbicycles.se/#post425
Next »